Ting du ikke må gå glip af på La Pedrera i Barcelona

La Pedrera er blevet restaureret og åbnet for offentligheden siden 1996 og er blevet et af de mest elskede værker i byen og et af de bedste symboler på Barcelonas arkitektur. Hvis du vil vide mere om det, så læs videre!

Katherine Betances

Katherine Betances

7 minutters læst

Ting du ikke må gå glip af på La Pedrera i Barcelona

Casa Milà, La Pedrera | ©Teresa Grau Ros

Eksperter anser Antonio Gaudís bygning for at være hans mest symbolske bygning i civil arkitektur, og en rundvisning i dette vigtige værk er afgørende for at forstå udviklingen af den vigtige arkitekt fra Barcelona, samt de bedste ting at lave i Barcelona.

Gaudí byggede La Casa Milà (bygningens rigtige navn) i en alder af 57 år mellem 1906 og 1912, hvilket var det sidste værk, han nåede at færdiggøre inden sin død. Værker som La Sagrada Família blev efterladt ufærdige efter hans død.

Hvis du allerede har købt billetter til La Pedrera, spekulerer du sikkert på, hvad der er så fantastisk ved denne bygning, og hvad du skal være opmærksom på, når du beslutter dig for at besøge den. Herunder får du alle detaljerne om det, der muligvis er mit yndlingsværk i hele byen, og jeg håber, at du vil nyde det!

1. Indgangshallerne

Indgangsvestibuler| ©Jose Ramirez
Indgangsvestibuler| ©Jose Ramirez

Casa Milà ligger på en hjørnegrund, så det har to hovedindgange, en på Paseo de la Gracia og den anden direkte på den karakteristiske afrunding, der dannes af hjørnerne på gaderne i Barcelona. Foyerne er rummelige og lyse takket være vinduer, en hoveddør i jern og glas og frem for alt det lys, der strømmer ind fra de indre gårde.

De to foyerer på La Pedrera fungerer som samlingspunkt for alle værelserne i komplekset. De majestætiske trapper er direkte forbundet med hovedetagen, som oprindeligt blev designet som hjem for ejerne, hr. og fru Milá. Forbindelsen til resten af lejlighederne og til tagterrassen sker ved hjælp af elevatorer. Gaudí tænkte elevatoren som det vigtigste element i den vertikale kommunikation og placerede yderligere trapper primært til serviceformål.

Bestil billetter til La Pedrera

2. Kronen på bygningen: tagterrasserne

Terrasse| ©Vasile Cotovanu
Terrasse| ©Vasile Cotovanu

Tagterrassen på Casa Milà ligner intet, du nogensinde har set før. Gaudí har her skabt et åbent rum som taget ud af en fantasyroman. Den spanske digter Pere Gimferrer beskrev dette sted som "krigernes have" på grund af de 28 skorstene, hvis buede former ikke ligner almindelige skorstene, men snarere imponerende maskerede krigere.

På tagterrassen er de bølgede gulve fyldt med trin og ujævnheder, så under rundvisningen anbefaler jeg, at du er meget opmærksom på dine fødder, selv om det er svært, for overalt vil du støde på skulpturelle og arkitektoniske detaljer, der vil fange din opmærksomhed.

Ud over de snoede stier er tusindvis af stykker af knust marmor og fliser fra Valencia brugt til at dække flere af skorstensskulpturerne, fordi tagterrassen om natten er spektakulært oplyst af lysene på taget.

Og som om alt dette ikke var nok, byder den fantastiske terrasse på nogle af de bedste udsigter over Barcelona.

Bestil billetter til La Pedrera

3. Hvalens loft og Gaudí-udstillingen

Gaudi-udstilling| ©Dale Cruse
Gaudi-udstilling| ©Dale Cruse

Mange mennesker vil måske spørge sig selv, om det er interessant at besøge en bygnings loftsrum, men når der er tale om en Gaudí-bygning, vil svaret altid være ja. I Gaudís oprindelige plan blev dette rum kaldt hvalens loft, og det skulle i Gaudís oprindelige plan rumme bygningens service- og vaskerum. Et serviceområde er dog ikke ensbetydende med et nedprioriteret eller andenrangsrum, tværtimod.

I dag bruges loftsrummet som museum, så ud over at beundre bygningen kan du også se Espai Gaudís samling, som udelukkende er dedikerettil arkitektens arbejde. Her kan du finde snesevis af modeller og planer af hans mest berømte værker samt spektakulære gipsmodeller, der er lavet i målestok for at studere facaden og strukturen af Casa Milà.

Bestil billetter til La Pedrera

4. Gårdspladssystemet og dets konceptuelle belastning

Patio de la Pedrera| ©jason gessner
Patio de la Pedrera| ©jason gessner

Gaudís system af indre gårde var en ret genial arkitektonisk løsning, der bidrog til at løse problemet med ventilation og belysning i blokke af fritstående bygninger. To indre gårde, en mindre og en større, stiger fra stueetagen direkte op til taget. Det er en fryd for sanserne at træde ind i disse rum og se op mod himlen; lad os se nærmere på de forskellige kvaliteter i hvert af dem.

Blomstergården

Det vigtigste og helt særlige træk ved Patio de las Flores er utvivlsomt brugen af farver. Der er adgang til dette rum via indgangshallen, som vender ud mod gaden Paseo de Gracia.

Hvis man kommer udefra, vil man hurtigt bemærke, at et spil af former, farver og lys giver et skuespil, der klart står i kontrast til den kromatiske nøgternhed, der kendetegner facaden på La Casa Milà. Patio de las Flores har en grundplan på 90 meter, hvilket gør den til den mindste af de to.

Sommerfuglenes gårdsplads

Butterfly Courtyard taler derimod om natur og liv i bevægelse, hvilket er dens mest fremragende kvalitet. Selve bygningen består af talrige skulpturelle former, der minder om naturens væsener: en enorm sommerfugl sidder på indgangstærsklen eller en stor insektvinge af umulige dimensioner omslutter trappen op til hovedetagen. Sommerfuglegården er den største og mest imponerende af de to med sine 150 m2 og ligger bag indgangshallen, der har forbindelse til Rue Provenca.

5. Kælderen, en nyskabelse uden fortilfælde!

Kælderen i Casa de Mila| ©Antonio Tajuelo
Kælderen i Casa de Mila| ©Antonio Tajuelo

Efter et lignende mønster med organiske former tænkte Gaudí dette rum som en garage, hvor man kunne opbevare de vogne og biler, som ejeren af projektet allerede var glad for. Adgangen til kælderen sker via de to hovedvestibuler ved hjælp af spiralformede ramper, og dette rum anvendes i øjeblikket som auditorium.

Hvis man ser bort fra de buede former, kan stenbrudskælderen i dag synes at være en almindelig rumlig løsning i et boligbyggeri. Det er imidlertid af afgørende betydning at forstå den historiske kontekst, som dette projekt blev bygget i. I 1912 fandtes der ingen lignende løsning noget sted i verden, behovet for at afsætte et rum til opbevaring af et køretøj var ikke tænkeligt; dette gjorde det kun klart i årenes løb, hvor langt forud for sin tid Gaudís arbejde og opfindsomhed havde været i stand til at reflektere over det moderne livs behov og sætte det foran dem.

Bestil billetter til La Pedrera

6. Det strukturelle system og anvendelsen af materialer

La Pedrera System| ©Jose Ramirez
La Pedrera System| ©Jose Ramirez

På din rundvisning i La Pedrera skal du altid være opmærksom på de strukturelle løsninger, som Gaudí tilbød på de forskellige konstruktionsproblemer. Uanset om der var tale om sten, mursten eller jernsøjler, sparede han ikke på materialerne, som gjorde det muligt for ham at levere den bedst mulige løsning i hvert enkelt tilfælde.

På din rundvisning vil du bemærke, at den indvendige indretning af de forskellige rum er præget af en fri geometri. Fraværet af bærende vægge resulterer i udskiftelige rum, som kan tilpasses lejers behov. Optimeringen af facaden som et strukturelt system gør det muligt at fordele belastningerne uden at overbelaste de indre rum.

På loftet brugte Gaudí al sin opfindsomhed til at skabe en ramme af 270 paraboliske murstensbuer, hvis styrke tjener til at støtte tagterrassen lige over.

7. Gulvet i naboerne og de specialfremstillede møbler

Skræddersyede møbler| ©Domenico Convertini
Skræddersyede møbler| ©Domenico Convertini

På fjerde sal i bygningen ligger det, der er kendt som "naboernes lejlighed"; den eneste lejlighed i hele bygningen, hvis design og indretning den dag i dag (mere end 100 år senere) stadig er nøjagtig som Gaudí har designet dem.

Pere Milà og hans familie boede i denne lejlighed i årtier. Interiøret er stadig i en imponerende bevaringstilstand, så en rundvisning i værelserne er som en rejse tilbage i tiden, hvor man kan opleve, hvordan overklassen i Barcelona levede i begyndelsen af det forrige århundrede. Det er foruroligende og vidunderligt at se, hvordan selv børnenes legetøj på trods af tidens gang synes at være frosset i tiden.

Under besøget skal du være særlig opmærksom på de specialfremstillede møbler, der er designet af Gaudí, og som er autentiske kunstværker fra den modernistiske bevægelse.

8. Indgangsdørene

Indgangsdør| ©Michael Gwyther-Jones
Indgangsdør| ©Michael Gwyther-Jones

Adgangen til Casa Milàs foyerene sker gennem smedejernsporte, hvis udseende kun understreger det unikke sprog i Gaudís værk. Samme stil blev fulgt i alle balkonerne, der har forbindelse til hovedfacaden og andre balustrader inde i bygningen.

Deres organiske design minder om naturlige former, fra sommerfuglevinger til skildpaddepanser; kombinationen af materialer som jern og glas tjener flere formål: for det første som et element af beskyttelse mod det ydre og for det andet som en naturlig lysressource, der gør det muligt at bade lobbyen i lys.

9. Malerier og vægmalerier

Malerier| ©Jens Cederskjold
Malerier| ©Jens Cederskjold

I Casa Milà kan man finde nogle kunstværker, der er typiske for de modernistiske bevægelser, der var populære på den tid. Denne hensigt kan ses i foyerne, hvor du kan nyde kunstneren Aleix Clapés' værker. Hans arbejde for Gaudís værk følger temaer med mytologisk inspiration, og selv om det har gennemgået adskillige restaureringer, er det stadig fantastisk velbevaret. Vær særlig opmærksom på vægmalerierne på de trapper, der forbinder indgangsetagen med bygningens hovedetage.

Det er vigtigt at forstå, at Gaudís arkitektur ikke søgte overdreven udsmykning af væggene gennem konventionelle plastiske værker som malerier; Gaudí foretrak at integrere kunsten direkte i formen ved at kombinere og bruge forskellige materialer for at udtrykke sit kreative sprog.

10. Facaden er et troværdigt eksempel på Gaudís stil

Mila House| ©F Delventhal
Mila House| ©F Delventhal

Uanset om du forlader eller ankommer til bygningen, er det obligatorisk, at du tager dig et øjeblik til at analysere det mest iøjnefaldende, unikke og slående element i hele bygningen: dens imponerende facade. Facaden, som er helt af sten og har bølgende former, gjorde det til et meget kontroversielt design for tiden og vakte mishag hos mange af dets samtidige. Tilnavnet La Pedrera er netop opstået på grund af den hån fra dem, der dengang anså den for at være en grim og ubehagelig bygning.

Casa Milà anses for at være et innovativt værk, især på grund af sin stålkonstruktion og brugen af gardinvægge, især på den selvbærende facade. Ud over brugen af bølgende sten til at skabe unikke organiske former er der anvendt smedejern i de imponerende indgangsdøre (som også har glas), i balustrene på balkonerne og i de vinduer, der åbner direkte ud til gaderne.

Det var det sidste civile værk, som arkitekten byggede, inden han koncentrerede sig helt om at designe og opføre Sagrada Família, så i La Pedrera kan vi se den fulde modenhed af hans særlige stil. Gaudí formår at efterlade os med en kunstig bygning, der på smukkeste vis efterligner naturen.

Bestil billetter til La Pedrera