Mere om: 13 Bedste Malerier på Prado-museet
Prado-museet er spidsen af det kunsttrekant, der dannes af museerne Reina Sofía, Thyssen og det museum, der er genstand for denne artikel. Af alle de ting, man kan se og lave i Madrid, bør et besøg på dette historiske museum være en prioritet for alle, der besøger den spanske hovedstad.
Selvom samlingen ikke er den mest omfattende, da den rummer mere end 27.000 værker, herunder malerier, skulpturer, tegninger og tryk, med mere end 1.700 værker, der normalt er udstillet. Den historiske værdi og mangfoldigheden gør den til en af de vigtigste malerisamlinger i verden. Berømte kunstnere som Goya, Velázquez, Rubens og Bosch har deres hjem i Prado.
Du kan bruge en hel dag i museets gallerier, men da det ikke altid er muligt, er det bedst at vide på forhånd, hvilke værker der er de vigtigste, og derfor deler jeg disse lister med de malerier, du absolut skal se i Prado-museet.
1. Saturnus fortærer sin søn, af Goya
Vi begynder gennemgangen af de vigtigste værker i Prado med en af museets mest betydningsfulde kunstnere, Francisco de Goya, og et af hans mest imponerende værker. Saturnus fortærer sin søn er en del af en samling på 14 værker, der kaldes sorte malerier på grund af deres mørke farver og dystre temaer.
Disse karakteristika kommer tydeligt til udtryk i dette særligt dystre maleri, der forestiller guden Kronos, eller Saturn, der fortærer et af sine børn af frygt for, at det en dag vil vælte ham af tronen.
Et maleri, der forbløffer med den rædsel, som gudens blik fremkalder, blodets fremtrædende rolle og grusomhed samt kontrasten mellem de farver, Goya har brugt.
Interessante detaljer
- Forfatter: Francisco de Goya.
- Dato: 1820-1823
- Placering: Sal 067 i Prado-museet.
2. Den nøgne maja, af Goya
Vi går fra rædslen i maleriet af Saturn, der fortærer sin søn, til erotikken i Goyas *Den nøgne maja *.
Maleriet blev bestilt af Manuel Godoy, premierminister under kong Carlos IV, som havde en særlig forkærlighed for erotisk kunst. Goya blev valgt, da han på det tidspunkt var den førende maler blandt adelen og en af de bedste i Europa.
Goya afbildede en ung kvinde, der lå nøgen som en Venus, men med tydelige tegn på, at modellen var menneskelig. Det var derfor og på grund af visse detaljer i hendes nøgenhed, at maleriet blev betragtet som et af de første fuldstændige nøgenbilleder af en kvinde uden for mytologien.
Godoy bestilte også et andet maleri, der var identisk, men med kvinden påklædt, så de to malerier sammen simulerede et nøgenbillede. Det store mysterium ved maleriet er majas identitet, som Goya holdt anonym.
Interessante detaljer
- Forfatter: Francisco de Goya.
- Dato: 1795-1800
- Placering: Sal 038 i Prado-museet.
3. Henrettelserne den 3. maj i Madrid, af Goya
Napoleon dominerede Europa i Goyas tid, og da han passerede Spanien på vej til at erobre Portugal, besluttede han at invadere landet og krone sin bror José Bonaparte til konge af Spanien. Den 2. maj 1808 udbrød der et folkeligt oprør blandt spanierne, og den 3. maj tog den franske hær hævn ved at henrette tusindvis af mennesker.
Dette er, hvad Goya skildrer i et af sine mesterværker. Maleriet Los fusilamientos del 3 de mayo ( Skydningen den 3. maj ) betragtes som det første store samtidskunstværk, da det ikke har nogen lignende forbilleder og banede vejen for stilarter som romantikken.
Maleriet af skydningen den 3. maj inspirerede kunstnere som Picasso, der baserede sit berømte værk Guernica på dette maleri.
Interessante detaljer
- Forfatter: Francisco de Goya
- Dato: 1814
- Placering: Sal 064 i Prado-museet.
4. Las meninas, af Diego Velázquez
Las Meninas af Velázquez er uden tvivl det mest repræsentative og berømte maleri i Prado-museet.
Det er et af de største lærreder, mere end 3 meter bredt og næsten 3 meter højt, af den sevillanske maler og hans mesterværk. Der er skrevet meget om maleriet på grund af de mysterier, der omgiver det, og på grund af dets originale komposition.
På maleriet ses infanta Margarita, hendes meninas (hofdamer), andre medlemmer af hoffet og Velázquez selv; kongerne, Felipe IV og Mariana de Austria, ses reflekteret i spejlet i baggrunden. Kunstneren afbilder sig selv i forgrunden, som om det var historiens første selfie.
Kompleksiteten i planerne, måden, hvorpå han afbilder de forskellige figurer, og en uendelig række detaljer gør maleriet Las Meninas til et mesterværk, der er værd at betale entreen til Prado-museet for at se.
Interessante detaljer
- Forfatter: Diego Velázquez.
- Dato: 1656.
- Placering: Sal 012 i Prado-museet.
5. Korsfæstelsen, af Juan de Flandes
Krucifiksionstavlen, der betragtes som et mesterværk inden for spansk-flamsk malerkunst, blev bestilt af biskop Juan Rodríguez de Fonseca hos Juan de Flandes, der malede det som en del af hovedalteret i katedralen i Palencia.
Værket var en del af altertavlen sammen med 10 andre malerier af samme forfatter, som ikke nåede at se dem installeret i katedralen før sin død. Men det er korsfæstelsen, der betragtes som det bedste maleri blandt disse 10 på grund af kvaliteten og detaljerne i scenen.
Interessante detaljer
- Forfatter: Juan de Flandes.
- Dato: 1509-1519.
- Placering: Sal 057 i Prado-museet.
6. De tre gratier, af Rubens
Maleriet De tre gratier forestiller Aglaya, Talia og Eufrosyne, Zeus' døtre, nøgne og omfavnende hinanden i en scene af tilsyneladende sensualitet i overensstemmelse med det 17. århundredes skønhedsideal.
Den nye måde at afbilde disse tre gudinder på gjorde dette maleri af Rubens til et af hans bedste værker, så meget at kong Felipe IV tog det med sig, selvom maleren havde malet det til sine egne gemakker.
- Forfatter: Peter Paul Rubens.
- Dato: 1630-1635
- Placering: Sal 029 i Prado-museet.
Interessante detaljer
7. Nedtagelsen, af Rogier Van der Weyden
Rogier van der Weydens mesterværk er et stort maleri med en øvre tilføjelse, der simulerer et skulpturelt altertavle; det er ikke et triptyk. Farverne og forfatterens udsøgte teknik er overraskende, selvom det er et værk fra begyndelsen af det 15. århundrede.
Som en kuriositet befinder Nedtagelsen sig i Prado, fordi kong Felipe II blev forelsket i det og lod det bringe til Spanien med skib. Skibet forliste, men takket være den gode emballering forblev værket intakt.
Interessante detaljer
- Forfatter: Rogier Van der Weyden
- Dato: 1443
- Placering: Sal 058 i Prado
8. Triptykonet "De lækre glæder" af Hieronymus Bosch
Boscos mesterværk, kendt som De lækre glæder, er et berømt triptyk, der skildrer forskellige scener fra skabelsen til menneskehedens mulige skæbne. Når triptyken er lukket, ses skabelsesscenen, og når værket åbnes, er det opdelt i tre dele.
De to første, til venstre og i midten, forestiller paradiset og Adam og Evas synd, mens scenen til højre symboliserer helvede, som synden fører til.
Maleriet er med sin dybe ikonografi, teknik og farver samt værkets kompleksitet blevet en af Prado-museets største attraktioner.
Interessante detaljer
- Forfatter: Hieronymus Bosch
- Dato: 1500
- Placering: Sal 056A i Prado
9. Bebudelsen, af Fra Angelico
Fra Angelicos oprindelige navn var Guido di Piero, og han var en renæssancemaler bosiddende i Firenze. Han blev ordineret som præst, skiftede navn og begyndte at male. Bebudelsen var et af hans første værker og et af de mest kontroversielle.
Fra Angelicos fremstilling af Bebudelsen var usædvanlig og vakte stor kontrovers i sin tid. Det var først efter hans død, at hans værk blev anerkendt som et forudseende blik og hans bedste værk.
Interessante detaljer
- Forfatter: Guido di Piero
- Dato: 1426
- Placering: Sal 056B i Prado
10. Diego Velázquez' "Overgivelsen af Breda"
For at forstå dette maleri af mesteren Velázquez er det nødvendigt at kende dets historiske kontekst. I slutningen af det 16. århundrede var Nederlandene involveret i den såkaldte 80-årige krig, hvor de ønskede at opnå uafhængighed fra Spanien. Byen Breda tilhørte Nederlandene, indtil kong Felipe IV besluttede at generobre den.
Scenen forestiller det øjeblik, hvor adelen, efter at byen er erobret, overdrager suveræniteten til spanierne. Kong Felipe IV ønskede at forevige øjeblikket og bestilte derfor det store maleri Overgivelsen af Breda hos Velázquez til at pryde Buen Retiro-paladset.
Interessante detaljer
- Forfatter: Diego Velázquez
- Dato: 1635
- Placering: Sal 009A i Prado-museet.
11. Selvportræt af Dürer
Dürer var en maler med stor selvtillid. Så stor, at han brugte sig selv som model til at skildre Jesus Kristus. Som følge af denne selvtillid skildrede han sig selv i datidens fineste klæder og i meget flatterende farver. Han stræbte så meget efter perfektion, at selv landskabet, der ses fra vinduet, er inspireret af det smukke Italien, mens han befandt sig i Tyskland.
Uanset forfatterens ego er Dürers selvportræt malet med en bemærkelsesværdig teknik, der fremmede hans håndværk. Et håndværk, der i øvrigt ikke blev betragtet som værende for adelsfolk, hvilket er en modsætning til den måde, Dürer malede sig selv på.
Interessante detaljer
- Forfatter: Albrecht Dürer
- Dato: 1498
- Placering: Sal 055B
12. Kardinalen, af Rafael
Oprindeligt gik Portræt af kardinalen ubemærket hen, indtil det blev kendt, at forfatteren var Rafael, en af de største og mest betydningsfulde kunstnere i den italienske renæssance i kunsthistorien.
Udover Rafaels upåklagelige teknik vakte værket interesse hos mange på grund af sin tvetydighed, da portrættet kunne tilskrives mange kardinaler fra den tid.
Det vides ikke med sikkerhed, hvem den kardinal er, der poserede for den italienske kunstner, men der findes en liste med to eller tre sandsynlige navne. Perspektivet i portrættet minder meget om Leonardo Da Vincis Mona Lisa, der er udstillet på Louvre-museet i Paris.
Interessante detaljer
- Forfatter: Rafael
- Dato: 1511
- Placering: Sal 049 i Prado-museet.
13. Ridderen med hånden på brystet, af El Greco
El Greco er en anden af de mest fremtrædende kunstnere i Prado-samlingen. Museet har flere af hans værker, men det mest bemærkelsesværdige er maleriet Ridderen med hånden på brystet Værket forestiller en ridder på omkring 30 år iført typisk 1500-talsdragt.
Af alle de portrætter, som kunstneren malede, og som udstilles på Prado, var dette et af de første, der kom til museet, og et af de mest fremtrædende, fordi det indeholder et element som sværdet, der sjældent ses i denne type portrætter.
Det var således dette sværd sammen med ridderens højtidelige gestus, der gjorde dette værk berømt blandt de værker, som maleren, der døde i Toledo, efterlod sig.
Interessante detaljer
- Forfatter: El Greco
- Dato: 1580
- Placering: Sal 008B