13 bedste malerier på Louvre
Det kan tage dage, uger eller endda måneder at stoppe op og beundre alle værkerne på Louvre. Derfor er det vigtigt at vide, hvilke værker man skal se.
Louvre-museet i Paris er ikke kun et af de mest værdifulde museer i verden, det er også et af de største, og der er ingen tvivl om, at det er en af de ting, man skal se i Paris. Det ligger i det tidligere kongelige Louvre-palads i centrum af Paris, dækker mere end 60.000 kvadratmeter og huser omkring 35.000 værker af forskellig slags.
Med sådan en samling er det umuligt at se museet i sin helhed på et enkelt besøg. Så i dette indlæg vil jeg fortælle dig, hvilke værker enhver besøgende, der køber billet til Louvre, skal se.
1. Venus fra Milo
Når du har indløst din billet til Louvre-museet, starter vi denne tur med en af de mest ikoniske skulpturer i kunstgalleriet og kunsthistorien, Venus de Milo. Den betragtes som en af de vigtigste skulpturer fra det antikke Grækenland og blev fundet i 1820 af en landmand, der dyrkede jorden på øen Milo i Grækenland.
Den forestillergudinden Afrodite og er lavetaf et stykke hvidt marmor, der er lidt over to meter højt. Den har opnået sin berømmelse og skønhed takket være forfatterens upåklagelige håndværk og proportioner, der anses for at være i perfekt harmoni.
- Forfatter: Tilskrives Alexander af Antiokia.
- Dato: 110 f.Kr.
- Placering: Etage 0 i Louvre, rum 345.
2. Sejren i Samothrake
Personligt er dette min yndlingsskulptur på hele museet. Den er simpelthen spektakulær. Den forestiller gudinden Nike, sejrsgudinden i den græske kultur, der går på stævnen af et skib. Man mener, at den blev lavet til minde om en sejr i et søslag. Den blev fundet nær den græske ø Samothrake i 1863 og senere bragt til Frankrig.
Kropsholdningen, vingernes position og frem for alt marmorarbejdet, der simulerer en våd tunika, får skulpturen til at se ud, som om den vil blive levende og flyve væk. Dens placering på museet på et privilegeret sted, øverst på Daru-trappen og på en stor piedestal, der simulerer stævnen på et skib, gør den desuden endnu smukkere. Vidste du, at du kan se en kopi af skulpturen, hvis du tager en tur til Versailles fra Paris?
- Forfatter: Ukendt.
- Dato: 190 f.Kr.
- Placering: Daru-trappen.
3. Den siddende skribent
Den siddende skriver er en af de mest kendte og vigtigste figurer fra det gamle Egypten på grund af dens enestående bevaringstilstand. Skulpturen forestiller en skriver, en højtstående embedsmand i det gamle egyptiske samfund, med en detaljeringsgrad, der sjældent ses i gamle egyptiske værker.
Hår-, hud- og øjenfarverne, der er lavet af bjergkrystal, hvid kvarts og ibenholt, erstort set intakte. Derudover har den detaljer, som f.eks. hudens folder på grund af figurens holdning, som er usædvanlige i værker fra samme periode. Et uundværligt værk for elskere af egyptisk kultur.
- Forfatter: Ukendt.
- Dato: Mellem 2480 og 2350 f.Kr.
- Placering: Etage 1, rum 635.
4. Hammurabis kodeks
Du har næsten helt sikkert studeret eller læst om Hammurabis kodeks. Det er hverken mere eller mindre end det første juridiske dokument i historien, som der findes dokumentation for.
Med din billet til Louvre-museet kan du se det. Det er en to meter høj sort basaltsten, derforestiller guden Shamash, som overdrager lovene til den babylonske konge Hammurabi. Under dette relief er indgraveret de 282 love, der er kendt som Hammurabis kodeks, herunder så velkendte love som loven om Talion og princippet om uskyldsformodning. Mere end for sin kunstneriske værdi skiller dette værk sig ud for sin historiske relevans og er et af de vigtigste på Louvre i denne henseende.
- Forfatter: Ukendt.
- Dato: 1750 f.Kr.
- Placering: Etage 0, rum 3.
5. Psyke genoplivet af kærlighedens kys
Med hensyn til ren skønhed indtager dette værk en privilegeret plads på Louvre og i kunsthistorien. Fremstillingen af Eros og Psyche, også kendt som Kysset, er smuk på grund af ophavsmanden Antonio Canovas arbejde med marmor i figurernes kropsholdning og detaljer.
Men også på grund af legenden om, hvad det repræsenterer. Afrodite, skønhedens gudinde, beordrede sin søn Amor til at skyde Psyche, den smukkeste datter af kongen af Anatolien, med en pil af jalousi over hendes skønhed. Pilen skulle få Psyche til at blive håbløst forelsket i den værste mand, hun nogensinde havde mødt, men Amor blev forelsket i hende og endte med at smide pilen væk.
- Forfatter: Antonio Canova.
- Dato: Slutningen af det 18. århundrede.
- Placering: Etage 0, rum 4.
6. De bevingede tyre
Disse kolossale figurer var gengivelser af hybrider mellem tyre, ørne og mennesker, som i den mesopotamiske kultur blev placeret ved indgangen til byer og templer i den tro, at de tjente til at beskytte dem mod fjender.
Louvre-museet huser to af disse figurer, som sammen med dem på British Museum er blandt de vigtigste, der stadig er bevaret. De er placeret ved indgangen til et rum og opfylder den funktion, som de blev skabt til. Som et kuriosum kan nævnes, at hvis man ser figurerne forfra, virker de statiske, men fra siden giver de indtryk af at bevæge sig. Tricket er, at de har fem ben.
- Forfatter: Ukendt
- Dato: 713 f.Kr.
- Placering: Etage 0, indgang til rum 4.
7. Mona Lisa
Med din billet til Louvre-museet kommer du ikke kun til at se skulpturer, men også malerier. Denne tur fortsætter med det mest berømte maleri på Louvre og i hele verden. Behøver det nogen introduktion? Jeg taler selvfølgelig om Mona Lisa eller Gioconda. Da Vincis værk er det vigtigste symbol på Louvre, og stort set alle, der går gennem museet, går ikke derfra uden at have taget et billede af det.
Oliemaleriet er overraskende lille for dem, der ikke har set det: 77 centimeter højt og 53 centimeter bredt. Mysterierne omkring maleriet er i høj grad ansvarlige for dets berømmelse. Man ved ikke med sikkerhed, hvem den kvinde, Leonardo da Vinci har afbildet, er, men de mest accepterede hypoteser går på, at hun er Lisa Gherardini, hustru til Francesco del Giocondo, begge adelsmænd i Firenze.
En anden af værkets attraktioner er kvindens mystiske smil. Bemærkelsesværdigt er også Da Vincis teknik og hans brug af "sfumato", som slører baggrunden for at fremhæve den afbildede figur. Du skal jonglere, hvis du vil have et billede med Mona Lisa, for hun er altid omgivet af hundredvis af mennesker. Det er bedst at tage af sted tidligt om morgenen, når Louvre har åbent, for at undgå trængsel.
- Forfatter: Leonardo Da Vinci.
- Dato: Mellem 1503 og 1519.
- Placering: Etage 1, rum 6.
8. Brylluppet i Kana
Et andet af de mest genkendelige malerier, du vil se på din guidede tur på Louvre-museet, er Brylluppet i Kana. Det er placeret i samme rum som Mona Lisa, så det bliver nogle gange overskygget, indtil besøgende vender sig om og betragter dets imponerende dimensioner. Maleriet er næsten 7 meter højt og næsten 10 meter bredt.
Den enorme størrelse sammen med farverne og detaljerne gør det til et mesterværk i italiensk manierisme. Maleriet forestiller Jesus sammen med sine disciple ved et bryllup i Kana, som er kendt for at være det sted, hvor han forvandlede vand til vin. Pudsigt nok kom maleriet til Frankrig, efter at Napoleons tropper havde stjålet det i Italien i 1797.
- Forfatter: Paolo Veronese.
- Dato: 1562 og 1563.
- Placering: Etage 1, rum 6.
9. Frihed i spidsen for folket
Med din billet til Louvre-museet vil du også se det mest genkendelige symbol på den franske revolution og et ikon i fransk kunst. Dette berømte maleri af Eugène Delacroix skildrer en af det franske folks opstande mod monarkiet og viser en kvinde med nøgen overkrop, der holder det franske flag i den ene hånd og en riffel i den anden.
Et billede, der er blevet et ikon for frihed, og som i dag kan beundres på Louvre-museet.
- Forfatter: Eugène Delacroix.
- Dato: 1831.
- Placering: Etage 1, rum 77.
10. Kroningen af Napoleon
Sammen med Friheden i spidsen for folket er Napoleons kroning det største værk i fransk kunst. Det blev bestilt af Napoleon selv hos hans officielle maler, Jacques-Louis David, og viser øjeblikket, hvor han bliver kronet som kejser af Frankrig i Notre Dame-katedralen.
Maleriets værdi ligger for det første i den historiske værdi af det øjeblik, det skildrer, og for det andet i dets kunstneriske værdi. Det er et af de lærreder, man kan betragte i mange minutter på grund af de mange detaljer, det indeholder.
- Forfatter: Jacques-Louis David.
- Dato: Mellem 1805 og 1808.
- Placering: Etage 1, værelse 75.
11. Horatii'ernes ed
Du kender det måske ikke så godt, men dette er et af hovedværkerne af Jacques-Louis David, som også har skrevet Napoleons kroning. Lærredet, som er 3,3 meter højt og 4,2 meter bredt, viser den ed, som Horaces sønner aflægger, før de drager i krig mod Curiatii.
Det er en interessekonflikt, da to af Horaces sønner var forlovet med to kvinder fra Curiatii. Men mere end for baggrundshistorien er dette maleri anerkendt for sin komposition og sit perspektiv. Det er så vellykket, at det bruges som eksempel på kunstskoler over hele verden.
- Forfatter: Jacques-Louis David.
- Dato: Mellem 1784.
- Placering: Etage 1, rum 702.
12. Medusas flåde
Dette værk er et ikon for den franske romantik. Selve maleriet var en kritik af kong Ludvig XVIII, da det skildrer et usædvanligt emne, som var aktuelt på det tidspunkt, i høj grad takket være dette maleri. Det fortæller historien om en fransk fregats forlis i 1816 med mere end 150 soldater om bord, hvoraf kun ca. 20 overlevede, en begivenhed, der blev stærkt kritiseret af det franske samfund på det tidspunkt.
- Forfatter: Théodore Géricault.
- Dato: Mellem 1818 og 1819.
- Placering: Etage 1, rum 700.
13. Jomfruens død
Til sidst, og for at afslutte denne liste over værker, vil jeg tillade mig at tilføje et maleri af en af mine yndlingskunstnere. *Jomfruens død" af Caravaggio. I sin tid var det et meget kontroversielt værk, da det forestiller den døde Jomfru Maria omgivet af apostlene. Disse med meget vellykkede udtryk, der perfekt overfører smerten i maleriet.
Det var det sidste maleri, Caravaggio malede i Rom, hvor han boede, da han blev tvunget til at flygte fra byen, efter at han havde dræbt en mand under et slagsmål. Værket anses for at være det vigtigste religiøse maleri fra den italienske seicento.
- Forfatter: Caravaggio.
- Dato: 1606.
- Placering: Etage 1, rum 11.
Louvre-museet, et must-see besøg
Med mere end 35.000 værker, herunder malerier, genstande og skulpturer, og en begrænset tid til at se Louvre, er det uundgåeligt at gå glip af nogle af de vigtigste værker i en af de vigtigste ting at se og gøre i Paris. Men for at opdage dem alle og lære et af de bedste museer i Paris og verden at kende i dybden, er det bedste, du kan gøre, at besøge det. På den måde kan du lave din egen liste over de værker, der har gjort størst indtryk på dig. Et besøg på Louvre er noget, du ikke må glemme.